Problemy stomatologiczne w czasie menopauzy

Wzrost wagi, uderzenia gorąca, problemy ze snem, suchość w jamie ustnej, to najczęściej występujące objawy menopauzy u kobiet. W wieku menopauzalnym (zwykle między 45 a 56. rokiem życia) poziom estrogenu w organizmie obniża się, co wpływa na utratę masy kostnej, a także większą podatność na rozwój stanów zapalnych. Kobiety po pięćdziesiątce znacznie częściej skarżą się na różnego typu schorzenia zębów i dziąseł. Warto zatem odpowiednio zadbać o zdrowie jamy ustnej, a w razie jakichkolwiek wątpliwości skonsultować się z lekarzem stomatologiem.

Dolegliwości w obrębie jamy ustnej związane z okresem przekwitania:

• osteoporoza – jest to choroba atakująca układ kostny; osłabia kości, może doprowadzić do rozchwiania, a nawet utraty zębów; osteoporoza częściej dotyka kobiet właśnie z uwagi na występującą u nich menopauzę i spadek produkcji estrogenu;

• kserostomia, czyli suchość w ustach – dolegliwość, która dotyczy wielu kobiet w okresie około menopauzalnym; jej przyczyną są wahania hormonalne, a także stosowanie niektórych leków; kserostomia może być przyczyną zaburzeń smaku, problemów z mówieniem czy też przeżuwaniem jedzenia; spadek produkcji śliny ma również niekorzystny wpływ na kondycję zębów, które są znacznie bardziej podatne na szkodliwe działanie bakterii próchnicotwórczych;

• nadwrażliwość zębów – niski poziom estrogenów w organizmie kobiety, połączony z mniejszą ilością wydzielanej śliny przyczynia się do osłabienia zębów i pojawienia się stanów zapalnych; te z kolei mogą spowodować obniżenie się szyjek zębów oraz nadwrażliwość;

• choroby dziąseł – dziąsła w okresie menopauzy są znacznie bardziej narażone na wszelkiego rodzaju infekcje; może pojawić się wrażliwość na dotyk, zaczerwienienie, opuchlizna oraz krwawienie;

• częstsze występowanie nadżerek i opryszczek.

Niestety wymienione powyżej dolegliwości jamy ustnej mogą się pojawić również u tych kobiet, które bardzo dbały i dbają o kondycję zębów oraz dziąseł. Parodontoza, infekcje dziąseł, zespół piekących ust, nadwrażliwość zębów to schorzenia, których nie można lekceważyć. Trzeba również pamiętać, że na kondycję jamy ustnej ogromny wpływ ma ogólny stan zdrowia całego organizmu oraz tryb życia, jaki prowadzimy.

Jak zadbać o zęby w czasie menopauzy?

Oto kilka wskazówek, które pozwolą odpowiednio zatroszczyć się o jamę ustną w okresie menopauzy, a także po niej:

• częstsze szczotkowanie i nitkowanie zębów (odkładająca się płytka nazębna powinna być systematycznie usuwana)

• stosowanie płukanek do ust, ale tylko takich, które nie posiadają w składzie alkoholu (ten mógłby dodatkowo wysuszać śluzówkę)

• dbanie o właściwe nawodnienie organizmu

• regularne wizyty u stomatologa (co najmniej raz na 6 miesięcy)

• usuwanie kamienia nazębnego

• konieczne może być wprowadzenie zmian w jadłospisie, a także ograniczenie używek (alkoholu, papierosów)

• dostarczanie organizmowi witamin (D, C, K) i wapnia.

Jeśli mają Panie jakiekolwiek pytania lub wątpliwości, zachęcamy do kontaktu z zespołem Endodental!