Poważne problemy stomatologiczne, które bagatelizujemy

Dbałość o zdrowie jamy ustnej to nie tylko ochrona zębów przed próchnicą. Niektóre negatywne objawy wywołane różnego rodzaju schorzeniami stomatologicznymi ignorujemy, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji zdrowotnych, które prędzej czy później dadzą o sobie znać.

Do najczęściej bagatelizowanych problemów stomatologicznych zaliczyć można:
  • suchość w jamie ustnej (tzw. kserostomia) – to dolegliwość, której przyczyną może być niewłaściwa dieta, palenie tytoniu, przyjmowanie niektórych leków (np. przeciwdepresyjnych, przeciwalergicznych, moczopędnych, chemioterapeutyków), stres, a także choroby, m.in.: grzybica jamy ustnej, cukrzyca, depresja, nadczynność tarczycy, guzy głowy i szyi, AIDS, anemia;

• krwawienie dziąseł – krwawiące dziąsła to jedno z najczęściej ignorowanych schorzeń jamy ustnej; jego przyczyną może być: nieprawidłowa higiena jamy ustnej, paradontoza, anemia, dieta uboga w żelazo, witaminę C i K, cukrzyca, marskość wątroby, a także choroby nowotworowe;

• zapalenie błony śluzowej jamy ustnej – niektóre choroby ogólnoustrojowe, takie jak odra, ospa wietrzna, różyczka, cukrzyca, białaczka czy zakażenie wirusem HIV mogą być przyczyną powstawania zmian w obrębie jamy ustne (afty, pęcherze, opryszczka, plamy, rumień, liszaj), którym towarzyszy ból, świąd czy też zaburzenie wydzielania śliny;

• halitoza (nieprzyjemny zapach z ust) – to problem, z którym zmaga się około 1/4 populacji; najczęstszą przyczyną halitozy jest nieprawidłowa higiena jamy ustnej, niewłaściwa dieta, palenie tytoniu, przyjmowanie niektórych leków, a także refluks żołądkowo-przełykowy oraz niektóre nowotwory;

• nieleczone wady zgryzu – mogą one utrudniać właściwą higienę jamy ustnej, artykulację dźwięków, a także rozdrabnianie pokarmów; „krzywe” zęby są przyczyną przyspieszonego odkładania się kamienia nazębnego, co może doprowadzić do paradontozy;

• nadwrażliwość – wrażliwość zębów może być spowodowana niewłaściwą higieną jamy ustnej, rozszczelnioną plombą, mechanicznym uszkodzeniem szkliwa zębowego, czy też bruksizmem;

• zmiany na języku – nalot, osad, żółtawe plamy na języku mogą świadczyć o infekcji lub stanie zapalnym układu pokarmowego; nierzadko są przyczyną poważniejszych schorzeń, takich jak cukrzyca, kiła, gruźlica czy AIDS.

Drobne schorzenie jamy ustnej jako objaw poważnej choroby

Wiele lekceważonych przez pacjentów dolegliwości w obrębie jamy ustnej może być symptomem choroby ogólnoustrojowej, z której nie zdajemy sobie sprawy. To pokazuje, jak ważną rolę w profilaktyce chorób całego organizmu odgrywają rutynowe wizyty u stomatologa.

Jeśli zatem zauważymy u siebie nietypową zmianę błony śluzowej jamy ustnej, która w dodatku nie chce się zagoić, nie ignorujmy jej. Stomatolog podejmie stosowne kroki w celu wyleczenia dolegliwości, a w razie potrzeby skieruje nas do innego specjalisty.