Podstępna próchnica

Próchnica to jedna z najczęstszych chorób jamy ustnej. Często jesteśmy w stanie zauważyć ją sami, podczas codziennego mycia zębów. Charakterystyczne zmiany o kolorze brązowym lub czarnym na powierzchni zęba są sygnałem, że czas na wizytę u stomatologa. Niestety nie zawsze możemy szybko odkryć rozwój tej choroby, co przyczynia się do powstawania poważniejszych problemów.

Mitem jest stwierdzenie, że próchnica zawsze wiąże się z odczuwaniem bólu. Jeśli zatem nie zwracamy uwagi na nasze zęby podczas ich mycia i wychodzimy z założenia, że skoro zęby nas nie bolą, to wszystko jest w porządku, możemy być zdumieni faktem, że podczas kontrolnej wizyty u stomatologa usłyszymy o zmianach próchnicowych. Często – całkiem licznych.

Dolegliwości bólowe

pojawiają się bowiem zazwyczaj dopiero wtedy, gdy próchnica „przebije” się przez nasz ząb i dotrze do tzw. zębiny (jest to tkanka zęba znajdująca się bezpośrednio pod szkliwem, w obrębie korony, szyjki i korzenia). Taki dyskomfort powinien natychmiast skłonić nas do wizyty u stomatologa.

Niektóre dolegliwości bólowe wywołane przez próchnicę, mogą być natomiast mylone z nadwrażliwością zębów. Jeśli podczas picia zimnych napojów odczuwamy ból (ale nie w całej jamie ustnej, lecz w jej niewielkim obszarze), może się okazać, że winowajcą jest właśnie próchnica.

Niewidoczna i bezbolesna

Dość często próchnica rozwija się w miejscach, których nie jesteśmy w stanie zauważyć. Są to choćby tzw. siódemki – ulokowane głęboko w jamie ustnej. Bywa również, że choroba rozwija się na wewnętrznej części zębów, których w lustrze zwyczajnie nie widzimy. Brak dolegliwości bólowych oraz niemożność dostrzeżenia zmian, skutecznie zmniejsza naszą czujność – do momentu, w którym albo pojawi się ból albo dojdzie do ukruszenia się zęba. Niestety nieleczona próchnica, która rozwija się praktycznie bezobjawowo, może doprowadzić do sytuacji, w której zwyczajne „borowanie” już nie uratuje naszego zęba i konieczne będzie leczenie kanałowe. Dalsza rezygnacja z podejmowania działań z naszej strony, może poskutkować utratą zęba.

Jak walczyć z niewidoczną próchnicą?

Przede wszystkim – poznać swoje zęby. Zwracać uwagę na ich kolor podczas codziennej pielęgnacji, a jeśli cierpimy na nadwrażliwość zębów, odróżniać ją od bólu zlokalizowanego w obrębie niewielkiego fragmentu naszej jamy ustnej. Taka świadomość pozwoli nam na szybszą reakcję i wyleczenie próchnicy, zanim wyrządzi ona poważne szkody.

Drugim elementem dbania o zdrowie naszych zębów, jest regularne odwiedzanie gabinetu stomatologicznego. Jak zostało wspomniane powyżej, niektórych zmian próchnicowych nie jesteśmy w stanie zauważyć sami. Bez trudu dostrzeże je jednak stomatolog i przystąpi do leczenia.