Choroby układu oddechowego – czy mają wpływ na zęby?

Wielokrotnie pisaliśmy o tym, jak nieleczone choroby jamy ustnej mogą negatywnie wpływać na cały organizm. W poprzednim wpisie odnotowaliśmy korelację pomiędzy chorobami wirusowymi, a jamą ustną. Warto jednak zagłębić się w temat i zastanowić – czy (a jeśli tak, to w jaki sposób) choroby płuc i oskrzeli wpływają na stan jamy ustnej?

Chore drogi oddechowe – poważny problem dla organizmu

Choroby oskrzeli, płuc, gardła i krtani mają znaczący wpływ na cały organizm, w tym również na jamę ustną. Tego rodzaju infekcje to oczywiście efekt obecności w organizmie bakterii i wirusów. Te patogeny mogą się przemieszczać, docierając także do jamy ustnej.

Infekcje gardła i krtani

zwłaszcza te o charakterze przewlekłym, mogą prowadzić do nadmiernej produkcji śliny, co stwarza korzystne warunki dla rozwoju bakterii. To z kolei może przyczynić się do wystąpienia stanów zapalnych dziąseł, próchnicy czy innych schorzeń jamy ustnej.
Choroby układu oddechowego, w skutek których Pacjent może mieć do czynienia z bezdechem sennym, prowadzić może do zaburzeń oddychania w czasie snu. Ten problem z kolei sprawia, że aby móc dostarczać powietrze do organizmu, samoczynnie otwieramy usta w trakcie snu. Efekt jest prosty do przewidzenia – wysuszenie jamy ustnej oraz zwiększone ryzyko wystąpienia próchnicy.

Leczenie chorób i jego wpływ na zęby

Osoby cierpiące na choroby układu oddechowego, często korzystają z różnego typu inhalacji. Niestety nie wszystkie wdychane środki są całkowicie obojętne dla flory bakteryjnej jamy istnej. Niektóre preparaty mogą wręcz osłabiać szkliwo.

Nie inaczej jest w przypadku antybiotyków, które są pierwszym wyborem w leczeniu tak poważnych schorzeń jak zapalenie płuc czy oskrzeli. Wiele antybiotyków powodować może suchość w ustach, osłabiać szkliwo, powodować wystąpienie grzybicy czy próchnicy.

Powyższe korelacje zostały opisane między innymi przez WHO, American Dental Association czy Centers for Disease Control and Prevention w różnych pracach naukowych. Wnioski z badań oraz obserwacje kliniczne wskazują na złożony związek między chorobami układu oddechowego a zdrowiem jamy ustnej. Dlatego osoby dotknięte takimi schorzeniami powinny zwracać szczególną uwagę na dbanie o higienę jamy ustnej i regularne kontrole stomatologiczne, aby skutecznie minimalizować ryzyko powikłań związanych z chorobami jamy ustnej.