Zatrzymane ósemki – co warto wiedzieć?

Ósemki, nazywane potocznie zębami mądrości, wyrzynają się na ogół między 17. a 25. rokiem życia, jednak u niektórych osób pojawiają się dopiero po trzydziestce. Co ciekawe, trzecie zęby trzonowe nie wyrastają u każdego (szczęściarze!). Niestety, ósemki bywają bardzo kłopotliwe. Sam proces wyrzynania może trwać nawet kilkanaście miesięcy, powodując duży dyskomfort u Pacjenta, objawiający się m.in.:

• promieniującym bólem (samoistnym lub przy nagryzaniu)

• bolesnym obrzękiem

• powiększeniem węzłów chłonnych

• szczękościskiem

• stanem zapalnym.

Warto zaznaczyć, że prawidłowo wyrastający ząb mądrości również może boleć. W procesie wyrzynania nierzadko dochodzi do wklinowania zęba, czyli wyrżnięcia ósemki pod nieodpowiednim kątem. Wówczas ósmy ząb uciska sąsiadujący trzonowiec, wywołując nieprzyjemne powikłania.

Jak postępować z niesfornymi ósemkami?

Przede wszystkim należy udać się do stomatologa, który ustali przyczynę bólu, zapisze stosowny antybiotyk, przyspieszy proces wyrżnięcia zęba (np. poprzez wykonanie drobnego zabiegu nacięcia dziąsła), a w razie potrzeby usunie problematyczny ząb.

Kiedy konieczna jest ekstrakcja zęba mądrości?

Chirurgiczne usunięcie ósemki zaleca się w kilku przypadkach:

• gdy ząb objęty jest próchnicą (ósemki, nawet te zatrzymane, są szczególnie narażone na działanie bakterii)

• wyrzyna się pod niewłaściwym kątem powodując tłoczenie się zębów, a w dalszej perspektywie wady zgryzu

• jeśli w okolicy ósemki pojawił się stan zapalny i opuchlizna.

Nieusunięcie kłopotliwego zęba mądrości może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia całej jamy ustnej. Z czasem nierzadko pojawiają się dysfunkcje stawów skroniowo-żuchwowych, bóle neuralgiczne, a także rozległe ubytki próchnicowe, które „przechodzą” na sąsiadujące siódemki. Poważnym zagrożeniem są także torbiele pojawiające się w okolicy zatrzymanych zębów mądrości.

Sposób na ból w trakcie wyrastania ósemek

Ulgę przyniosą tabletki przeciwbólowe, zimny kompres, maści stosowane na bolesne obrzęki, płukanki ziołowe na bazie szałwii, a także spożywanie miękkich produktów spożywczych. Co istotne, każdy, nawet niewielki ból ósemki warto skonsultować z lekarzem dentystą, który w celu złagodzenia nieprzyjemnych dolegliwości może zapisać Pacjentowi antybiotyk.

Chirurgiczne usunięcie ósemki – zalecenia po zabiegu

Aby nie doszło do nieprzyjemnych powikłań pozabiegowych, należy przestrzegać zaleceń lekarza dentysty:

• unikać palenia tytoniu

• zrezygnować z picia alkoholu i mocnej kawy

• unikać intensywnego szczotkowania sąsiadujących zębów oraz przepłukiwania tej części jamy ustnej

• przestrzegać miękkiej diety

• w razie jakichkolwiek wątpliwości kontaktować się ze stomatologiem.