Wszystko, co powinniśmy wiedzieć o bólu po ekstrakcji zęba

Ekstrakcja zęba to zabieg chirurgiczny mający na celu usunięcie zęba (lub zębów) z zębodołu przy użyciu odpowiednich przyrządów. Przeprowadza się ją w kilku przypadkach:

• gdy doszło do nieodwracalnego zapalenia miazgi

• leczenie kanałowe nie przyniosło pozytywnego rezultatu bądź jest niemożliwe do wykonania

• ząb został złamany lub pęknięty i nie da się go „odratować”

• planujemy założenie aparatu ortodontycznego i konieczne jest usunięcie zębów (w tym zdrowych) niemieszczących się w szczęce.

Ból po ekstrakcji – ile trwa?

To jedno z najczęściej zadawanych przez pacjentów pytań. Jeśli bezpośrednio po wykonaniu zabiegu usunięcia zęba odczuwamy ból, nie ma powodów do niepokoju. Zwykle lekarz zaleca stosowanie środków przeciwbólowych do momentu, aż uczucie dyskomfortu minie. Ile trwa ból po ekstrakcji? Zazwyczaj 2-3 dni, jednak jest to kwestia indywidualna.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że w niektórych przypadkach ból może utrzymywać się dłużej, nawet 5-6 dni. Mowa m.in. o takich sytuacjach, jak:

• ekstrakcja głęboko osadzonych zębów mądrości

• usunięcie zębów z silnym stanem zapalnym

• zabieg ekstrakcji wykonany u osoby chorującej na cukrzycę lub u której wstępuje schorzenie układu sercowo-naczyniowego.

Co zrobić, gdy ból się utrzymuje przez dłuższy czas?

Jeśli minął tydzień, a dolegliwości bólowe nie ustają lub wręcz przeciwnie – nasilają się, konieczna będzie wizyta u stomatologa, ponieważ mogło dojść do powikłań poekstrakcyjnych (np. zespół suchego zębodołu). Istotnym czynnikiem, który ma istotny wpływ na odczuwanie przez pacjenta bólu po ekstrakcji jest przebieg zabiegu. Ważne, aby dokładnie usunąć wszelkie drobne odłamki kości oraz korzeni, które mogą zakłócić proces gojenia się rany.

Co więcej, zaleca się, aby nie szczotkować zębów, nie palić tytoniu, a także nie pić alkoholu przez co najmniej dwie doby po zabiegu. Można wspomagać się środkami przeciwbólowymi, tymi na bazie paracetamolu oraz zimnymi kompresami.

Kiedy udać się do stomatologa?

• gdy od zabiegu minęło ponad 7 dni, a ból nie ustępuje

• opuchlizna w miejscu ekstrakcji nasila się

• w zębodole pojawił się stan ropny

• wystąpiła gorączka lub szczękościsk.

Trzeba podkreślić, że całkowity proces gojenia się rany poekstrakcyjnej trwa zwykle od 6 do 8 tygodni (w przypadku większych ran zwykle konieczne jest założenie szwów). Co pacjent może zrobić, aby skrócić proces rekonwalescencji? Przede wszystkim przestrzegać zaleceń lekarza, które mają na celu m.in. zapewnić odpowiednie warunki dla wygojenia się skrzepu w zębodole. Jeśli uszkodzimy go podczas mycia zębów lub wypłuczemy pijąc gorącą kawę, proces gojenia może ulec wydłużeniu.

Jeśli mają Państwo jakiekolwiek pytania dotyczące ekstrakcji zęba oraz bólu poekstrakcyjnego, zachęcamy do kontaktu z naszym zespołem!