Ukruszenie i złamanie zęba – przyczyny, leczenie

Łamiące oraz kruszące się zęby, to problem na który uskarża się wielu Pacjentów. Jakie są jego przyczyny? Jak mu zapobiegać? Zachęcamy do dalszej lektury!

Ułamany lub ukruszony ząb to nie tylko defekt estetyczny. Może przyczynić się do powikłań zdrowotnych w obrębie całej jamy ustnej, dlatego każdy przypadek należy skonsultować ze stomatologiem.

Jakie są przyczyny ukruszeń i złamań zębów?

• uraz mechaniczny – do uszkodzenia zęba może dojść podczas nieszczęśliwego wypadku, uderzenia, uprawiania sportu (boks, karate, piłka nożna i inne sporty kontaktowe), czy też w trakcie gryzienia twardych pokarmów; zdarza się, że do ukruszeń lub złamań uzębienia dochodzi w wyniku ataku padaczkowego; ryzykowne może się okazać także noszenie biżuterii na języku, wargach lub policzkach;

• próchnica – mowa w szczególności o zaawansowanej próchnicy obejmującej znaczną część tkanek twardych zęba; wówczas znacznie łatwiej chory ząb ulega ukruszeniu czy złamaniu; warto również wspomnieć, że do pęknięć i innego rodzaju uszkodzeń często dochodzi w przypadku zębów martwych;

• nieumiejętne wybielanie zębów – przeprowadzenie zabiegu wybielania uzębienia na przykład w warunkach domowych przy użyciu nieodpowiednich preparatów może osłabić strukturę zęba powodując jego kruszenie; w związku z tym tego rodzaju zabiegi należy wykonywać w zaufanym gabinecie stomatologicznym;

• erozja szkliwa oraz niewłaściwa dieta – pokarmy bogate w kwasy stanowią zagrożenie dla uzębienia i mogą je osłabiać; niebezpieczny dla zdrowia zębów jest również niedobór wapnia prowadzący m.in. do odwapnienia szkliwa – stąd już niedaleka droga do uszkodzenia struktury zęba;

• bruksizm – niekontrolowane zaciskanie zębów również może doprowadzić do ich ukruszenia lub złamania;

• niedostateczna higiena jamy ustnej – prowadzi ona do wielu schorzeń jamy ustnej osłabiając tkanki twarde zębów;

• niewłaściwe nawyki – na przykład otwieranie butelek i innych opakowań zębami; nagryzanie długopisów czy innych twardych przedmiotów.

Statystycznie około 30% osób dorosłych doświadczyło ukruszenia lub złamania zęba stałego. Na urazy mechaniczne najbardziej narażone są zęby przednie. Co zrobić, gdy dojdzie do uszkodzenia uzębienia? Dzięki nowoczesnym technologiom z zakresu stomatologii możliwe jest przywrócenie zdrowia i ładnego wyglądu zębów.

Postępowanie w przypadku złamania/ukruszenia zęba:

• niewielkie ukruszenie można łatwo „naprawić” w gabinecie dentystycznym, stosując na przykład światłoutwardzalne wypełnienie kompozytowe albo licówki; jeśli brakuje większej części zęba zakładane są korony protetyczne;

• w przypadku poważniejszych urazów konieczne może się okazać przeprowadzenie leczenia kanałowego;

• jeśli doszło do wybicia zęba można go replantować (ponownie włożyć do zębodołu) lub – gdy nie jest to możliwe – przeprowadzić leczenie implantologiczne.

Każdą wątpliwość związaną z kondycją zębów warto skonsultować z lekarzem stomatologiem.