Przyczyny krwawienia dziąseł

Krwawienie dziąseł, występujące najczęściej podczas szczotkowania zębów lub spożywania twardych przysmaków, bardzo często jest przez nas bagatelizowane. Wielu pacjentów „oswoiło” się z widokiem krwi w umywalce i na szczoteczce. Tymczasem krwawiące dziąsła mogą być symptomem różnego rodzaju schorzeń – zarówno tych w obrębie jamy ustnej, jak i poważnych chorób ogólnoustrojowych.

Główne przyczyny krwawienia dziąseł

1. Anemia – niedokrwistość to stan chorobowy wywołany zmniejszeniem liczby erytrocytów oraz spadkiem poziomu hemoglobiny we krwi. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być deficyt żelaza, jednak należy pamiętać, że wyróżnia się kilka typów anemii (m.in. niedokrwistość mikro- i makrocytową). Anemia może być spowodowana nieprawidłową dietą ubogą w żelazo, zaburzeniami krzepnięcia krwi, zakażeniem bakteryjnym, wirusowym lub grzybiczym, dolegliwościami nerek, reumatoidalnym zapaleniem stawów, a także chorobą nowotworową (m.in. białaczką). Niedokrwistości bardzo często towarzyszy ogólne osłabienie organizmu, nadmierne wypadanie włosów, krwawienie dziąseł i pojawiające się w kącikach ust zajady. Każdy typ niedokrwistości wymaga konsultacji ze specjalistą, który zaleci wykonanie morfologii krwi.

2. Cukrzyca – osoby chore na cukrzycę często skarżą się na schorzenia jamy ustnej, w tym na krwawiące dziąsła. Stany zapalne dziąseł oraz wszelkiego rodzaju ranki, owrzodzenia i pleśniawki na śluzówce u diabetyków trudniej się goją. Pacjenci borykający się z cukrzycą powinni bardzo skrupulatnie dbać o jamę ustną, częściej odwiedzać gabinet stomatologiczny i stosować się do zaleceń lekarza.

3. Niedobór witamin – przyczyną krwawienia z dziąseł może być dieta uboga w witaminy C i K. Warto zatem wzbogacić jadłospis o owoce cytrusowe, kiszoną kapustę, jabłka, jagody, kiwi, brokuły czy słodką paprykę. Witaminę K znaleźć można w szpinaku, pomidorach, włoskiej kapuście, rukoli czy brukselce.

4. Choroby wątroby (np. marskość wątroby) – w przypadku ostrego stanu zapalnego cierpi cała błona śluzowa jamy ustnej (i nie tylko). Dziąsła są szczególnie podatne na uszkodzenia i krwawienie. W tym przypadku konieczne jest przeprowadzenie specjalistycznego leczenia.

5. Paradontoza – chorobie tej zwykle towarzyszy krwawienie i obrzęk dziąseł, ból podczas mycia zębów, nadwrażliwość, nieprzyjemny zapach z ust, czasami również stany ropne. Paradontoza może prowadzić do poważnych chorób jamy ustnej, w tym do utraty zębów. Jak jej zapobiec? Przede wszystkim rzetelnie przestrzegać zasad higieny jamy ustnej, regularnie usuwać kamień i osady nazębne. Tu ogromną rolę odgrywa profilaktyka i systematyczne wizyty u dentysty.

6. Stosowanie niektórych leków również może być przyczyną krwawienia dziąseł. Mowa m.in. o preparatach po które sięgają astmatycy, alergicy, osoby borykające się z nadciśnienie tętniczym, padaczką lub chorobami nowotworowymi. Krwawienie z dziąseł może się pojawić również u kobiet stosujących antykoncepcję hormonalną, a także u osób sięgających po leki sterydowe.

Mają Państwo pytania dotyczące zdrowia jamy ustnej? Zachęcamy do kontaktu z zespołem Endodental!