Jak dbać o wrażliwe zęby?

Nadwrażliwość zębów to jedno z najbardziej powszechnych schorzeń stomatologicznych. Przeszywający ból zęba towarzyszący spożywaniu zimnych lub gorących potraw potrafi być bardzo uciążliwy.

Jednak aby móc leczyć nadwrażliwość, należy najpierw poznać jej przyczyny. Do najczęstszych zalicza się:

• uszkodzenie szkliwa spowodowane m.in. wadami zgryzu, bruksizmem (nadmierne zgrzytanie zębami), czy nawet bulimią (częste wymioty negatywnie wpływają na strukturę szkliwa)

• spożywanie zbyt dużej ilości cytrusów, napojów gazowanych (w tym popularnych „energetyków”) oraz kwaśnych potraw (wówczas szkliwo ulega stopniowej demineralizacji, staje się słabsze i przestaje być wystarczającą barierą ochronną dla zębów)

• wybielanie zębów za pomocą mocno ściernych past, sody oczyszczonej czy zbyt twardej szczoteczki

• choroby dziąseł wskutek których dochodzi do odsłonięcia zębiny.

Pielęgnacja zębów nadwrażliwych

Czy delektowanie się pysznymi lodami lub gorącą aromatyczną kawą zawsze musi wiązać się z bólem zębów? Nadwrażliwość to schorzenie, które można skutecznie leczyć. Nawet jeśli nie uda nam się uporać z nadmierną wrażliwością zębów w 100%, bez wątpienia złagodzimy jej objawy.

W jaki sposób chronić zęby nadwrażliwe? W pierwszej kolejności powinniśmy wyeliminować to, co im zagraża: wyleczyć choroby dziąseł, zrezygnować z wybielania zębów domowymi sposobami, kwaśne napoje gazowane zastąpić wodą mineralną.

Należy wziąć pod lupę stosowane na co dzień produkty do pielęgnacji jamy ustnej. Przyda się szczoteczka z miękkim włosiem oraz pasta przeznaczona do mycia wrażliwych zębów. Zwróćmy uwagę na jej wskaźnik ścieralności (RDA). Im jest niższy, tym lepiej. Dobrze, jeśli w składzie pasty znajdziemy fluor. Pierwiastek ten wzmacnia szkliwo i chroni zęby przed próchnicą.

Ważną rolę w procesie minimalizowania objawów nadwrażliwości zębów odgrywa staranna pielęgnacja jamy ustnej, w tym nitkowanie przestrzeni międzyzębowych i stosowanie płukanek wzmacniających zęby. Tu sprawdzą się preparaty z fluorem oraz hydroksyapatytem, który odbudowuje szkliwo i „zasklepia” kanaliki zębowe. Warto również zmienić niektóre nawyki: zimne napoje pijmy przez słomkę i wyeliminujmy z diety słodko-kwaśne przekąski.

Aby wzmocnić szkliwo, należy:

• regularnie odwiedzać dentystę, usuwać próchnicę i kamień nazębny, a także od czasu do czasu skontrolować szczelność wypełnień (rozszczelnione plomby również mogą być przyczyną nadwrażliwości zębów)

• nie myć zębów bezpośrednio po spożyciu cytrusów lub kwaśnych potraw

• szczotkować zęby ruchami wymiatającymi, kierując się od linii dziąsła do korony zęba

• czyścić zęby dwa razy dziennie, a pomiędzy myciem stosować specjalne płukanki do zębów wrażliwych.

Jeśli cierpisz z powodu bolesnej nadwrażliwości zębów, nie zwlekaj, tylko skonsultuj się ze stomatologiem.