Jak dbać o protezę zębową?

Według statystyk, około 9 mln Polaków stosuje różnego typu protezy zębowe, z czego blisko 70% osób ma mniej niż 70 lat. Dla wielu Pacjentów temat ten bywa wstydliwy. Zupełnie niepotrzebnie. Odpowiednio dopasowana proteza nie tylko poprawia komfort życia, ale także dodaje pewności siebie. Jednak aby dobrze pełniła swe funkcje, była wygodna w użytkowaniu i korzystnie wpływała na estetykę uśmiechu, należy starannie o nią dbać.

Na powierzchni i w najmniejszych zakamarkach protezy zbierają się różnego rodzaju zanieczyszczenia – kamień, osady z kawy, resztki jedzenia. Za podstawowy błąd w pielęgnacji protezy zębowej uznaje się wrzucanie jej na noc do szklanki z wodą. Taki zabieg jest niewystarczający. Co gorsza, może przyczynić się do rozwoju bakterii, które nie pozostaną obojętne dla kondycji jamy ustnej. Jak więc dbać o protezę?

Pielęgnacja protezy zębowej w 7 krokach

1. Zaleca się dokładne czyszczenie protezy po każdym posiłku. Po wyszczotkowaniu powierzchni protezy, należy dokładnie wypłukać ją ciepłą wodą. Warto zaopatrzyć się w specjalną szczoteczkę, za pomocą której starannie usuniemy wszystkie zanieczyszczenia i ewentualne przebarwienia. Powinniśmy również sięgać po delikatne pasty, tabletki lub proszki przeznaczone do pielęgnacji protez ruchomych.

2. Na noc protezę należy wyjąć i zamknąć w suchym pojemniku. Natomiast gdy pacjent dopiero „oswaja się” z protezą, lekarz może zalecić noszenie jej całodobowo, aby przyspieszyć proces adaptacji.

3. Jeśli dojdzie do uszkodzenia, złamania lub pęknięcia protezy, należy zgłosić się do stomatologa. W żadnym wypadku nie powinniśmy na własną rękę dokonywać żadnych napraw i korekt.

4. W sytuacji, gdy użytkowanie protezy powoduje ból lub podrażnia dziąsła, trzeba bezzwłocznie zgłosić się do specjalisty. Ten, dysponując odpowiednimi narzędziami, skoryguje wadliwe elementy protezy.

5. Nie należy zbyt często i zbyt długo dezynfekować protezy – powinniśmy przestrzegać wytycznych znajdujących się na opakowaniach produktów do pielęgnacji protez. Niewskazane jest także dezynfekowanie jej przez gotowanie czy też płukanie wodą utlenioną (akryl może się odbarwić).

6. Nawet jeśli nie odczuwamy żadnych dolegliwości bólowych związanych z noszeniem protezy, powinniśmy raz na pół roku konsultować się z lekarzem stomatologiem, który wyeliminuje ewentualne zakażenie błony śluzowej, grzybicę lub inny stan zapalny w obrębie jamy ustnej.

1. Średnio raz na 5 lat należy wymieniać starą protezę ruchomą na nową.

Prawidłowa higiena protez zębowych zmniejsza ryzyko pojawienia się stanów zapalnych jamy ustnej i nieprzyjemnego zapachu z ust, podnosi komfort użytkowania i w znacznym stopniu przedłuża żywotność protezy.

Mają Państwo pytania dotyczące pielęgnacji protezy zębowej? Zachęcamy do kontaktu z zespołem Endodental: http://endodental.pl/kontakt/.