Funkcje przyzębia

Czym jest przyzębie? To zespół tkanek będących częścią narządu żucia. Otacza zęby i utrzymuje je w zębodołach. Jednocześnie odpowiada za szereg innych, ważnych dla zdrowia jamy ustnej funkcji. Chorobami przyzębia zajmuje się dział stomatologii – periodontologia.

W skład przyzębia wchodzą:

• dziąsło

• błona śluzowa wyrostka zębodołowego

• cement korzeniowy

• kość zębodołu

• ozębna.

Funkcje ozębnej

Ozębna (więzadło przyzębne) składa się m.in. z tkanki łącznej, naczyń krwionośnych i limfatycznych, nerwów oraz włókien kolagenowych ułożonych w charakterystyczne pęczki. Dokładnie wypełnia przestrzeń między cementem korzeniowym a kością wyrostka zębodołowego. To ona odpowiada za utrzymanie zęba w zębodole, wytwarza włókna, kość i cement, odżywia ząb, a także sprawia, że odczuwamy ból i tkliwość zęba.

Dzięki więzadłom ozębnej ząb nie jest sztywno osadzony w zębodole, lecz wykazuje niewyczuwalną ruchomość. Amortyzuje działanie sił mechanicznych na przykład podczas jedzenia.

Funkcje kości wyrostka zębodołowego

Kość wyrostka zębodołowego – w niej zakotwiczone są zęby. Gdy wraz z wiekiem dochodzi do utraty zębów, wyrostek zębodołowy szczęki ulega stopniowemu zanikowi. Jednak może on zanikać również z przyczyn patologicznych: obecność stanów zapalnych w jamie ustnej (w tym parodontoza), parafunkcje zgryzowe (np. wady zgryzu, bruksizm).

Funkcje dziąsła

Dziąsło pełni przede wszystkim funkcję ochronną. „Otula” ząb i utrzymuje go we właściwej pozycji. W dziąśle można wyodrębnić część wolną oraz część właściwą zębodołową nazywaną również dziąsłem nieruchomym.

Inne funkcje przyzębia

Każdy element przyzębia pełni ważną funkcję w prawidłowym funkcjonowaniu narządu żucia. Cement korzeniowy pokrywa korzenie zębów chroniąc je przed szkodliwymi czynnikami (np. bakteriami zawartymi w ślinie), natomiast uszkodzenie przyczepu łącznotkankowego skutkuje rozchwianiem zębów.

Główne przyczyny chorób przyzębia:

• niedostateczna higiena jamy ustnej (kamień nazębny, próchnica)

• wady zgryzu

• bruksizm

• cukrzyca

• niedobór witamin z grupy B i C

• zaburzenia metaboliczne

• przyjmowanie niektórych leków.