Dlaczego tak ważne jest uzupełnianie braków zębowych?

Niepełne uzębienie może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia jamy ustnej. O ile nie zwlekamy z decyzją o uzupełnieniu braków w przednim uzębieniu, to z zębami tylnymi bywa już różnie. Czasami pacjenci wychodzą z założenia, że skoro „dziury” nie widać, to proteza w tym miejscu nie jest konieczna. Tymczasem jeden brakujący ząb może być sporym problemem w kontekście utrzymania dobrej kondycji całej jamy ustnej.

Przyczyną braków zębowych jest nie tylko podeszły wiek, ale także choroby, czy też uszkodzenia mechaniczne, na przykład wybicie zęba. Należy wówczas bezzwłocznie odwiedzić gabinet stomatologiczny.

Konsekwencje braków zębowych:

• niedokładne przeżuwanie pokarmów – w przypadku braków tylnych zębów mimowolnie zaczynamy gryźć pokarm drugą stroną (przeżuwanie pokarmów tylko jedną stroną prowadzi do przeciążenia zębów, a także stawów skroniowo-żuchwowych), albo co gorsza zębami przednimi, narażając siekacze na uszkodzenie (m.in. na starcie, rozchwianie); niemożność dokładnego przeżucia pokarmu może skutecznie odebrać nam przyjemność z jedzenia

• problemy gastryczne – braki w uzębieniu mogą negatywnie wpływać na cały proces trawienny

• mało kto jest świadomy, że braki w uzębieniu są częstą przyczyną uciążliwego bólu głowy, a nawet kręgosłupa

• wychylenie zębów sąsiadujących – zdaniem lekarzy, brak jednego zęba wpływa negatywnie na co najmniej cztery zęby sąsiadujące, które są nadmiernie obciążone, łatwiej ulegają rozchwianiu, nierzadko wystają poza łuk zębowy

• względy estetyczne – każda luka w łuku zębowym może przekładać się na zaburzenie symetrii naszego uśmiechu, a także całej twarzy; szybciej pojawiają się zmarszczki wokół ust i nosa

• zanik kości wyrostka zębodołowego – dochodzi do niego w luce po zębie; zanik kości w tym miejscu może w przyszłości utrudnić noszenie protezy zębowej

• zaburzenie pracy stawu skroniowo-żuchwowego spowodowany przeciążeniem stawu oraz mięśni, które mogą ulegać nadmiernemu rozrostowi

• problemy z mową – braki zębowe są również przyczyną problemów związanych z mową i artykulacją dźwięków (na przykład seplenienie)

• brak pewności siebie – nieestetyczny uśmiech spowodowany brakiem jednego lub kilku zębów negatywnie wpływa na naszą samoocenę.

Nowoczesna protetyka na straży pięknego uśmiechu

Piękne zęby to marzenie wielu z nas. Aby cieszyć się zdrowym i estetycznym uzębieniem przez wiele lat, należy na bieżąco uzupełniać braki zębowe. Nie warto z tym zwlekać, zwłaszcza że luki po zębach nie tylko negatywnie wpływają na estetykę, ale przede wszystkim na kondycję zdrowotną całej jamy ustnej.

W gabinecie Endodental wykonujemy nowoczesne i komfortowe w użytkowaniu uzupełnienia protetyczne, w tym protezy stałe oraz ruchome, a także:

• licówki

• korony i mosty porcelanowe

• nakłady porcelanowe i kompozytowe

• korony bez metalu i cyrkonowe

• uzupełnienia na implantach.

Zapraszamy do kontaktu 🙂