Dlaczego miazga choruje?

Zapalenie miazgi zęba potrafi mocno dać się we znaki. Spowodowane jest zaawansowaną próchnicą, ale nie zawsze. To jedna z najczęstszych przyczyn, dla której Pacjenci zmagający się z bólem zęba decydują się odwiedzić gabinet stomatologiczny. Choroby miazgi, określane mianem pulpopatii, mogą mieć charakter odwracalny lub nieodwracalny. Każdy przypadek wymaga natychmiastowej konsultacji z dentystą. Metodę leczenia dobiera się w zależności od nasilenia patologii i stanu miazgi, dlatego gdy tylko pojawi się ból zęba, nie należy zwlekać z wizytą u stomatologa. Konieczne może się okazać przeprowadzenie leczenia kanałowego.

Czym jest miazga?

Miazga to unerwiona tkanka wypełniająca komorę zęba oraz kanały korzeniowe. Uszkodzenie jej struktury powoduje ból. We wczesnym stadium próchnicy dolegliwości bólowe są łagodne i mogą nasilać się podczas spożywania gorących, zimnych lub słodkich posiłków. Z czasem jednak ból staje się znacznie bardziej uporczywy, nie daje spać, uniemożliwia normalne funkcjonowanie. Im wcześniej udamy się do dentysty i rozpoczniemy leczenie, tym lepiej. Oszczędzimy sobie wiele nieprzyjemności wynikających z nieleczonej próchnicy. Zapalenie miazgi może w dalszej kolejności spowodować martwicę, a następnie przyczynić się do powstania zgorzeli, która jest wyjątkowo niebezpieczna dla całego organizmu (może być przyczyną zapalenia mięśnia sercowego, a nawet sepsy). Chorobom miazgi w skrajnych przypadkach towarzyszy gorączka, bóle migrenowe, czy też dreszcze.

Ból towarzyszący chorobom miazgi może być odczuwany w obrębie całego łuku zębowego, w okolicy ucha, skroni, szyi lub oka. Bagatelizowane zapalenie miazgi może doprowadzić do utraty zęba. W gabinecie Endodental leczenie chorób miazgi przebiega szybko i bezboleśnie. Dokładamy wszelkich starań, aby nasi Pacjenci czuli się komfortowo.

Przyczyny chorób miazgi

Aby skutecznie zapobiegać chorobom miazgi, należy poznać ich przyczyny. Do najczęstszych zalicza się:

• czynniki bakteryjne, czyli próchnica – jak wspomnieliśmy wcześniej, jest to najczęstsza przyczyna chorób miazgi zębowej

• czynniki mechaniczne – zbyt wysokie wypełnienie, starcie, ukruszenie lub złamanie zęba w wyniku uderzenia, upadku lub innego nieszczęśliwego zdarzenia również może spowodować zapalenie miazgi

• inne czynniki niezakaźne – termiczne, promieniotwórcze, świetlne (na przykład promieniowanie nadfioletowe towarzyszące zabiegom wybielania zębów, radioterapia nowotworowa w obrębie głowy oraz szyi)

• bodźce chemiczne – mowa m.in. o drażniących miazgę substancjach znajdujących się w pokarmach lub materiałach stomatologicznych

• czynniki pochodzenia wewnętrznego – występują znacznie rzadziej, a zalicza się do nich m.in. choroby ogólnoustrojowe, takie jak zaburzenia przemiany materii czy też niedobory pokarmowe.

Jak zapobiegać chorobom miazgi?

Zapewne nikogo nie zdziwi fakt, że kluczową rolę odgrywa tutaj staranna higiena jamy ustnej oraz regularne wizyty u dentysty. Warto również uporać się z nawykami mającymi zgubny wpływ na nasze zęby, takimi jak obgryzanie długopisów, zgrzytanie zębami, otwieranie nimi butelek czy puszek, co może doprowadzić do pęknięcia lub złamania zęba. W razie jakichkolwiek pytań zachęcamy do kontaktu z zespołem Endodental!