Dlaczego język piecze?

Uczucie szczypania lub pieczenia języka, jest mało przyjemnym doznaniem. Może pojawiać się podczas picia niektórych napojów, jedzenia ostrych potraw, a nawet w czasie mycia zębów. Kontakt pasty z językiem powoduje szczypanie i do jego zniwelowania, konieczne jest naprawdę długie płukanie jamy ustnej wodą. Dlaczego jednak język piecze?

Ustalenie przyczyny

wcale nie jest proste. Powodów szczypania języka może być bowiem wiele – od nieprawidłowej diety, poprzez stosowanie leków powodujących suchość jamy ustnej, po choroby języka. Samodzielne ustalenie przyczyny dolegliwości może być trudne, choć w niektórych przypadkach zmiany na języku są widoczne gołym okiem. Są to na przykład:

• grzybica języka (jego powierzchnia pokryta jest białym nalotem);

• rumień języka (fragmenty języka przypominają nieregularną, silnie zaczerwienioną mapę).

W powyższych przypadkach konieczna jest wizyta u stomatologa lub lekarza internisty.

Natomiast jeśli przyglądając się językowi nie jesteśmy w stanie dostrzec na nim wyraźnych zmian, zastanówmy się, co wydarzyło się na przestrzeni ostatnich tygodni i jakie wprowadziliśmy zmiany w swoim życiu. Może być to kwestia zmiany diety, kuracji nowymi lekami czy przebycie infekcji.

Kiedy należy szukać pomocy u stomatologa?

1. Jeśli dolegliwości nie ustąpią samoistnie po upływie kilku do kilkunastu dni (w przypadku leków wysuszających jamę ustną, m.in. przeciwdepresyjnych, skutki uboczne zwykle trwają do 3 tygodni).
  2. Jeśli z dnia na dzień dostrzegamy, że problem zaczyna przybierać na sile – w takiej sytuacji jak najszybciej umówmy się do stomatologa na wizytę kontrolną.

Czy pieczenie języka oznacza poważną chorobę?

Zazwyczaj nie, co nie zwalnia nas z konieczności rozwiązania problemu. Nieleczona grzybica jamy ustnej samoistnie nie ustąpi, konieczna jest interwencja lekarza i zastosowanie odpowiednich leków. Podobnie sprawa wygląda z innymi chorobami, które mogą manifestować się właśnie na języku (m.in. anemia, niedobory witamin z grupy B czy angina). Dostrzegając zatem, że z językiem dzieje się coś niedobrego (bez względu na to czy widzimy na nim wyraźne zmiany czy też opieramy się na odczuciach – pieczeniu, szczypaniu czy innych dolegliwościach), skontaktujmy się ze stomatologiem. Szybsza diagnoza to szybsze wyleczenie choroby i powrót do normalnego funkcjonowania.