Demineralizacja szkliwa – co warto o niej wiedzieć?

Czym jest demineralizacja zębów? To naruszenie struktury szkliwa, które może prowadzić do próchnicy, kruszenia, a nawet pękania zębów. Za schorzenie odpowiada wiele różnych czynników, w tym przede wszystkim:

• nieodpowiednia higiena jamy ustnej

• dieta bogata w cukry i kwasy

• nieleczona próchnica

• nadmierne spożycie alkoholu

• nieostrożne wybielanie zębów w warunkach domowych

• niektóre choroby (m.in. refluks jelitowo-żołądkowy, anoreksja, bulimia)

• wiek (na demineralizację szkliwa szczególnie narażone są osoby starsze)

Szkliwo to najtwardsza tkanka pokrywająca zębinę w obrębie korony zęba. Jednym z głównych składników budulcowych szkliwa jest fosforan wapnia. Demineralizacja związana z procesem odwapnienia oznacza wypłukiwanie wapnia i fosforu. W efekcie „rozmiękczona” powierzchnia zębów staje się bardziej podatna na urazy oraz ubytki. Charakterystycznym objawem demineralizacji są białe plamki na powierzchni zębów.

Objawy demineralizacji zębów:

• nadwrażliwość zębów

• wyczuwalna porowatość powierzchni szkliwa

• przebarwienia

• szybko rozwijająca się próchnica

Leczenie demineralizacji szkliwa

Remineralizacja szkliwa, czyli odbudowa twardej tkanki zęba jest jak najbardziej możliwa i konieczna. Warto odwiedzić gabinet dentystyczny i przestrzegać wszystkich zaleceń stomatologa (jednym z nich może być przeprowadzenie wzmacniającego zabiegu fluoryzacji zębów). Leczenie demineralizacji odbywa się zazwyczaj na kilku płaszczyznach:

• prawidłowa higiena jamy ustnej, w tym staranne usuwanie płytki nazębnej – należy unikać silnie drażniących past wybielających oraz szczoteczek ze zbyt twardym włosiem, które mogłyby dodatkowo osłabić strukturę szkliwa;

• zbilansowana dieta – ograniczenie spożywania kwaśnych i słodkich produktów, w szczególności słodzonych napojów gazowanych typu coca-cola; soki z cytrusów czy też słodko-kwaśne drinki należy pić przez słomkę; nie zaleca się szczotkować zęby bezpośrednio po wypiciu cytrusowego napoju;

• unikanie picia napojów energetycznych oraz alkoholu, które mają niekorzystny wpływ na szkliwo zębów;

• dostarczanie organizmowi wapnia, fosforu oraz witaminy D (tę kwestię warto skonsultować z lekarzem, który zaleci ewentualną suplementację).

Demineralizacja szkliwa niesie za sobą duże ryzyko rozwoju chorób zębów. Nie lekceważmy więc pierwszych objawów schorzenia. W przypadku pytań, zachęcamy do kontaktu z zespołem Endodental!