Choroby przyzębia jako przyczyna innych schorzeń ogólnoustrojowych

Czym jest „przyzębie”? Są to tkanki otaczające zęby, czyli dziąsła, ozębna, cement korzeniowy i kość wyrostka zębodołowego. Choroby przyzębia, z uwagi na powszechność występowania, zaliczane są do grupy schorzeń społecznych. Jednocześnie stanowią główną przyczynę utraty zębów. Za stany zapalne przyzębia odpowiedzialne są patogenne bakterie, m.in. Porphyromonas gingivali, Prevotella intermedia, Treponema denticola. Te szkodliwe drobnoustroje atakują przyszyjkowe korony zębów. Wytworzona płytka nazębna to idealne warunki do bytowania bakterii, dlatego tak ważne jest przestrzeganie zasad higieny jamy ustnej.

Główne przyczyny chorób przyzębia:

• niedostateczna higiena jamy ustnej

• palenie tytoniu

• otyłość

• cukrzyca

• podeszły wiek

• przewlekły stres

• uwarunkowania genetyczne.

Zapalenie przyzębia a funkcjonowanie układu krążenia

Nieleczone choroby przyzębia mogą być poważnym zagrożeniem dla kondycji zdrowotnej całego organizmu. Miejscowe stany zapalne w obrębie dziąseł nierzadko prowadzą do niebezpiecznych dla zdrowia powikłań. Stany zapalne przyzębia niosą za sobą ryzyko pojawienia się chorób układu krążenia, takich jak miażdżyca, choroba wieńcowa, choroba niedokrwienna serca. Z przeprowadzonych badań wynika, że u osób borykających się ze schorzeniami przyzębia zwiększa się ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej (o 25% w porównaniu z pacjentami, u których stany zapalne przyzębia nie występują).

Potencjalne ogniska zapalne w obrębie jamy ustnej:

• zęby z martwą miazgą

• ropnie przyzębne i okołowierzchołkowe

• zęby zatrzymane

• zapalenie kości

• pozostawione korzenie zębów

• zęby na których nieprawidłowo przeprowadzono leczenie kanałowe.

Zapalenie przyzębia i jego wpływ na kondycję zdrowotną całego organizmu

Schorzenia przyzębia mają negatywny wpływ nie tylko na funkcjonowanie układu krążenia, ale także niekorzystnie oddziałują na układ oddechowy oraz moczowy. Mogą przyczynić się do wystąpienia chorób płuc i nerek. Co więcej, przewlekłe zapalenie przyzębia ma istotny wpływ na przebieg cukrzycy. U ciężarnych kobiet może również doprowadzić do przedwczesnego porodu.

Kluczową rolę w walce z chorobami przyzębia odgrywa staranna higiena jamy ustnej i regularne wizyty u stomatologa. Lekarz dentysta po przeprowadzonym wywiadzie może zalecić wykonanie szczegółowych badań u specjalisty. Ważne jest bowiem określenie stopnia ryzyka wystąpienia poważnych chorób ogólnoustrojowych spowodowanych infekcjami bakteryjnymi w obrębie jamy ustnej. Zatem dbając o zdrowie, pamiętajmy o codziennej pielęgnacji zębów i dziąseł. W razie wątpliwości zachęcamy do kontaktu z zespołem Endodental!