Choroby, które widać na języku

Język to wieloczynnościowy narząd mięśniowy pokryty błoną śluzową. Pełni on kilka zasadniczych funkcji, m.in.:

• bierze udział w przeżuwaniu i rozdrabnianiu pokarmów

• dzięki niemu odczuwamy smak potraw

• to ważny narząd w procesie powstawania mowy (artykulacja).

Zdrowy język jest różowy i sprężysty. Zdarza się jednak, że jego wygląd pod wpływem różnych czynników ulega zmianie, pojawia się ból, pieczenie czy też krwawienie. To może być sygnał infekcji lub poważniejszej choroby, z którą zmaga się nasz organizm.

Do najczęstszych schorzeń języka zalicza się:

• plamy lub owrzodzenia na języku

• ból i pieczenie

• opuchnięcie języka

• zaburzenia odczuwania smaku

• zaczerwienienie

• drętwienie.

Wymienione powyżej dolegliwości mogą być objawem rozmaitych chorób, złych nawyków (palenie tytoniu, picie alkoholu) lub urazów mechanicznych. Zdarza się, że za niektóre dolegliwości odpowiadają przyjmowane leki.

Język prawdę powie…

1. Anemia – język u osób z niedokrwistością spowodowaną niskim poziomem żelaza jest bladszy, bardziej gładki, suchy, może piec i boleć.

2. Angina – często towarzyszy jej biały nalot na języku. Z czasem język może przybrać malinowy odcień. Anginie bakteryjnej nierzadko towarzyszy ropne zapalenie gardła i migdałków.

1. Grzybica jamy ustnej – w tym przypadku na języku pojawia się biały nalot, czasem bolesne owrzodzenia. Możemy odczuwać bolesność zmienionej chorobowo śluzówki. Do tego często dochodzą zajady oraz nieprzyjemny zapach z ust.

1. Leukoplakia – na języku i całej błonie śluzowej jamy ustnej widoczne są białe plamy (początkowo w kształcie charakterystycznych smug). Przyczyną tego schorzenia może być palenie tytoniu, zakażenie wirusem brodawczaka ludzkiego czy też niedobory witaminy A oraz żelaza.

1. Niedobór witaminy B12 – język staje się wyjątkowo gładki; może swędzieć lub/i piec; tym dolegliwościom towarzyszą często utrata smaku, owrzodzenia w kącikach ust.

W związku z pandemią koronawirusa, lekarze z kilku europejskich placówek medycznych (m.in. w Madrycie i Londynie) zaobserwowali u wielu pacjentów chorych na covid-19 wyraźne zmiany na języku. Tzw. „covidowy język” jest opuchnięty, pokryty krostkami i przebarwieniami, nierzadko pojawiają się również owrzodzenia.

Jeśli zauważyliśmy u siebie niepokojącą zmianę na języku, warto skonsultować tę kwestię ze specjalistą.