Zapalenie przyzębia – przyczyny, przebieg i postępowanie

Choroby przyzębia atakują tkanki otaczające zęby – dziąsła, błonę śluzową, kości zębodołu oraz ozębną. Utrzymanie zdrowego przyzębia to podstawa, jeśli chcemy cieszyć się pięknym uzębieniem przez wiele lat. Lekceważone przez długi czas dolegliwości dziąseł mogą przyczynić się nawet do utraty zębów.

Za choroby przyzębia w dużej mierze odpowiadają bakterie znajdujące się w płytce nazębnej oraz kieszonkach przyzębnych. Wpływ na rozwój choroby mogą mieć również takie czynniki, jak stres, niewłaściwe nawyki żywieniowe, czy też palenie tytoniu. Z chorobami przyzębia często borykają się osoby przewlekle chore, na przykład na cukrzycę.

Objawy zapalenia przyzębia:

• obrzęk, bolesność i krwawienie dziąseł podczas szczotkowania i gryzienia twardych pokarmów

• rozchwianie zębów, zmiana pozycji zęba w zębodole

• przykry zapach z ust

• wrażliwość na dotyk

• zmiana koloru dziąseł, które są mocno zaczerwienione

• recesja korzeni zębów.

Postępowanie w przypadku zapalenia przyzębia

Pierwszą rzeczą jaką należy zrobić po zaobserwowaniu u siebie objawów zapalenia przyzębia jest poprawa higieny jamy ustnej oraz zasięgnięcie porady u stomatologa. Początkowe dolegliwości związane z zapaleniem zwykle łatwo jest opanować. Wystarczy usunąć kamień nazębny oraz skrupulatnie przestrzegać wszystkich zasad higieny jamy ustnej. Należy nie tylko regularnie szczotkować zęby, ale także sięgać po płukanki do jamy ustnej oraz nić dentystyczną, z pomocą której skutecznie usuniemy resztki pokarmowe z trudno dostępnych miejsc przy linii dziąseł i między zębami.

Ważne, aby wszelkie zabiegi higienizacyjne w domu przeprowadzać odpowiednio długo i dokładnie, używając dobrze dopasowanej szczoteczki i innych akcesoriów. W gabinecie stomatologicznym powinniśmy przynajmniej dwa razy w roku usuwać złogi nazębne – tu z pomocą przychodzi zabieg skalingu oraz piaskowania zębów.

W porę przeprowadzone leczenie periodontologiczne pozwala całkowicie wyleczyć zapalenie przyzębia. W niektórych przypadkach konieczne jest jednak wykonanie zabiegu chirurgicznego. Dzieje się tak wtedy, gdy leczenie niechirurgiczne nie przyniosło oczekiwanych rezultatów.

Zapobieganie zapaleniu przyzębia

Najlepszym sposobem na zmniejszenie ryzyka pojawienia się chorób przyzębia jest odpowiednia higiena jamy ustnej oraz regularne wizyty u stomatologa. Systematyczne usuwanie płytki nazębnej po każdym posiłku to podstawa. Warto również wziąć pod lupę swoje nawyki żywieniowe i ograniczyć przyjmowanie używek.

Gabinet dentystyczny Endodental oferuje profesjonalną pomoc w zakresie leczenia chorób przyzębia, w tym zabiegi higienizacyjne, takie jak skaling, piaskowanie oraz fluoryzacja zębów. Szczegóły oferty znajdą Państwo na naszej stronie. Zapraszamy!